WEKO3
アイテム
服飾オントロジを用いたECサイトにおけるユーザデザイン嗜好の推定と評価
https://uec.repo.nii.ac.jp/records/9190
https://uec.repo.nii.ac.jp/records/9190a2008f0e-eb6e-4a72-87f2-bb15315bddf1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
IPSJ-JNL5311016 (2.4 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-05-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 服飾オントロジを用いたECサイトにおけるユーザデザイン嗜好の推定と評価 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Estimation and Evaluation of User's Favorite Design Based on Fashion Ontology | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Webエージェント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オントロジ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 概念検索 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | デザイン推定 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
全, 泰賢
× 全, 泰賢× 川村, 隆浩× 中川, 博之× 田原, 康之× 大須賀, 昭彦 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,商品やサービスを販売するECサイトの市場規模がますます拡大している.しかし,多くのECサイトの商品検索機能はカテゴリ絞り込みやキーワード検索に限られており,単語での特徴指定が困難な商品の検索においては難がある.たとえば,ECサイトの中でも特に売上げが伸びている服飾系の商品においては,ユーザは事前にブランド名やデザイン種別などの商品知識を頭に入れる必要があり,それによって商品群を絞り込んだ後にも何十というサムネイル画像を順番に見ていかなければならない.そこで本研究では,ユーザが閲覧した衣服(デザイン)の履歴を,商品画像の局所特徴量と商品説明文中のキーワードから,我々が事前に用意した服飾オントロジ上にマッピングする.そして,オントロジ内の距離計算によってユーザのデザインに関する嗜好を推定し,ユーザ嗜好に沿った衣服を抽出・推薦するエージェントシステムを提案する.また,推薦精度に関する評価実験を行い,70%超の再現率を達成していることを確認した. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | E-commerce market has been expanding, recently. However, search functionality for products in most of e-commerce sites are limited to keyword search and category selection, thus there is a problem to search for the product, to which it is difficult to specify its characteristics by words. In terms of a fashion product whose sales have been increasing year after year, users are required to learn the keywords like brand names and design terms in advance, and after just narrowing a list of the products they need to check small thumbnail images of enormous items one by one. Therefore, we propose an ‘agent’ service, which maps the user's browsing history of the product designs to the prepared fashion ontology based on local features of product images and keywords in product descriptions. Then, it estimates his/her favorite designs by calculating distances in the ontology and recommends the unseen items to the user. Also, we conducted an experiment for the recommendation accuracy, and confirmed more than 70% of recall. | |||||
書誌情報 |
ja : 情報処理学会論文誌 巻 53, 号 11, p. 2485-2493, 発行日 2012-11-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 情報処理学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-7764 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | © 2012 Information Processing Society of Japan. 本著作物の著作権は情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://id.nii.ac.jp/1001/00087046/ | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |