ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術論文等

教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査

https://uec.repo.nii.ac.jp/records/2000474
https://uec.repo.nii.ac.jp/records/2000474
1791a4ae-d8a8-41c4-abc4-8e87da9f2a92
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE1003005.pdf IPSJ-TCE1003005.pdf (2.8 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2024-10-07
タイトル
タイトル 教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査
言語 ja
タイトル
タイトル A Survey on Educational Situation of Informatics at High School in Japan Based on Demand of Textbooks
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 教育課程
キーワード
言語 ja
主題 教育状況
キーワード
言語 ja
主題 教科書需要数
キーワード
言語 ja
主題 公文書公開手続き
キーワード
言語 ja
主題 高等学校情報科
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 赤池, 英夫

× 赤池, 英夫

ja 赤池, 英夫

en Akaike, Hideo

Search repository
赤澤, 紀子

× 赤澤, 紀子

ja 赤澤, 紀子

en Akazawa, Noriko

Search repository
角田, 博保

× 角田, 博保

ja 角田, 博保

en Kakuda, Hiroyasu

Search repository
中山, 泰一

× 中山, 泰一

ja 中山, 泰一

en Nakayama, Yasuichi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 文部科学省およびいくつかの都道府県への公文書公開手続きにより,2022年度と2023年度の教科書需要数のデータを入手した.情報科および関連する教科の教科書需要数から,「情報I」と「情報II」の実施状況や情報科と他教科との関連等を,都道府県との関わりのもとに考察した.その結果,「情報I」の開講学年は全国平均で1学年が60.2%,2学年が16.5%であり,都道府県ごとに,1学年での開講率の差が大きいことも分かった.開講学年の関係から,「数学I」とは十分連携可能であり,「公共」に関しては工夫が必要であることが分かった.26道府県に限定したデータであるが,学校ごとの教科書需要数データによれば,旧課程から新課程に変わる2022年度での情報科目の開講学年は,1学年開講が全体として7.6%増えたことが分かった.また,情報科目と代替科目を合わせると,1学年開講の割合は72.2%であった.都道府県の集計データと学校ごとのデータとの比較により,集計データで多くのことがいえることを確認した.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We have obtained textbook demand data for FY2022 and FY2023 through the procedure of disclosing administrative documents for the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and some prefectures. Based on these data, we investigated the implementation of Informatics I/II, the relationship between informatics and other related subjects, taking into account differences among prefectures. As a result, Informatics I was found to be offered 60.2% of the time in the first year and 16.5% in the second year on average. And, there is a large difference in the percentage of the subject started in the first year in each prefecture. Due to the grades in which the related subjects are offered, it was found that it's possible to work well with Mathematics I, and that with Public, it's necessary to accommodate each other between subjects. According to the number of textbook demand per school of 26 prefectures, in FY2022, when the new curriculum guideline appeared, the percentage in the first year increased by 7.6%. The percentage of Informatics subjects with alternatives, offered in the first year was 72.2%. The results of the comparison between the aggregate and more detailed data confirmed that the aggregate data can tell us a lot.
言語 en
bibliographic_information ja : 情報処理学会論文誌 教育とコンピュータ(TCE)

巻 10, 号 3, p. 37-53, 発行日 2024-10-04
出版者
出版者 情報処理学会
item_10001_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 21884234
item_10001_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
権利
言語 ja
権利情報 (c) 2024 Information Processing Society of Japan. 本著作物の著作権は情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 http://id.nii.ac.jp/1001/00239795/
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-07 01:47:14.877628
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3