@article{oai:uec.repo.nii.ac.jp:00009504, author = {松木, 利憲 and MATSUKI, Toshinori}, issue = {1}, journal = {電気通信大学紀要}, month = {Feb}, note = {本報告では、初年次キャリア教育科目でのアクティブラーニングの促進による、学生の行動変化、講義への評価の変化について触れていく。一般的に、キャリア教育科目ではPBLをはじめとしたアクティブラーニングを導入しているケースが多く見られる。電気通信大学倫理・キャリア教育科目の必修科目として1年次に開講していたキャリア教育演習ではPBLを導入していた。改組に伴い、必修科目のキャリア教育演習から、選択科目のキャリア教育基礎に移行し、PBL主体の内容から、講義形式の講義の増加を経て、アクティブラーニングを促進させる取り組みを実施した。必修科目から選択科目に移行する過程で、アクティブラーニング時間の変化がある中、アクティブラーニングの促進によって生じた授業評価への影響を報告する。, In this report, touch on the changes in student behavior and the evaluation of lectures by promoting Active-Learning in First-Year ethics/career education subject. In general, there are many cases where active learning such as PBL is introduced in career education subjects. PBL was introduced in the career education that were held in First-Year as a required subject of the University of Electro-Communications ethics/career education subjects. Along with the reorganization, Seminar for Career Education of the required subjects to Career Education Basic of the elective subjects, and promoted Active Learning through an increase in the number of lecture-style lectures from the content of PBL subjects. In the process of transitioning from compulsory courses to elective courses, will report on the effects on class evaluation caused by the promotion of Active Learning while amount of Active Learning time changes.}, pages = {1--9}, title = {初年次キャリア教育科目のアクティブラーニング促進による授業評価への影響}, volume = {32}, year = {2020}, yomi = {マツキ, トシノリ} }