@article{oai:uec.repo.nii.ac.jp:00008992, author = {村田, 輝 and MURATA, Teru and 中田, はるみ and NAKATA, Harumi}, issue = {3}, journal = {情報の科学と技術}, month = {Mar}, note = {電気通信大学附属図書館では,AI(人工知能)研究との協働により,学生がグループや個人で能動学修,セミナー,ワークショップなど様々な場面で利用できる革新的なアクティブラーニングスペース『UEC Ambient Intelligence Agora』(AIA)を構築した。このスペースでは,多様なセンサーを設置することで,学修環境の状態を反映した様々なデータを取得し,ディープラーニングマシンを用いたAI研究によって,解析及び可視化できるようになっている。AIAがAIやビッグデータとどのように関わり,次世代型図書館の実現を目指していくのか,アンビエント環境,アクティブラーニングとAI研究,ロボットによる知的インタラクションの3つの観点から,その現状と将来像について紹介する。, The University of Electro-Communications Library built an innovative space named Ambient Intelligence Agora (AIA), in which seminars, workshops, and other meetings can be held, in cooperation with AI research. In this space, various data reflecting the state of the learning environment are acquired by installing various sensors, and they can be analyzed and visualized by AI research using deep learning machine. Here, we will present the current situation and future image of AIA from three different viewpoints, i.e. ambient environment, active learning and AI research, and robotic intellectual interaction, and discuss how AIA contributes to realization of the next-generation library.}, pages = {111--116}, title = {AI・ビッグデータによる学修環境のイノベーション -電気通信大学附属図書館UEC Ambient Intelligence Agora-}, volume = {69}, year = {2019}, yomi = {ムラタ, テル and ナカタ, ハルミ} }