@article{oai:uec.repo.nii.ac.jp:00008851, author = {伊藤, 一也 and ITOH, Kazuya and 田中, 健次 and TANAKA, Kenji}, issue = {3}, journal = {人間工学, The Japanese journal of ergonomics}, month = {}, note = {The warning sound of the driver assistance system has become more and more important for safe driving. However, the auditory stimuli response time of the warning sound with a sound expression may be longer while using the voice activation system. The purpose of this study is to clarify the parameters for estimating the auditory stimuli response times of warning sounds with sound expressions in the case of using the voice activation system while driving and verifying the effects of the visual presentation of predicted auditory stimuli response times. As a result of our two experiments using a driving simulator, the first frequency standard deviation of the steering angle estimated the auditory stimuli response time for the warning sound. Moreover, the auditory stimuli response time was shown to be closer to the results of concentrating on driving conditions with the visual stimuli color change based on predicted auditory stimuli response times and the sense of anxiety when driving., 運転支援機能の普及により警報音等の聴覚情報が安全運転のためにより重要となる.しかし,音声操作中は,音像表現を付加した警報音の聴覚刺激反応時間が長くなる可能性が考えられる.本研究の目的は,運転中に音声操作を行いながら音像表現を付加した警報音を聴取する場面において,警報音の聴覚刺激反応時間を推定するパラメータを明確にすること,および,視覚刺激でドライバーの聴覚刺激反応時間の推定結果を提示する効果を検証することである.そのため,ドライビングシミュレータ(DS)を用いて2種類の実験を実施した.結果,警報音の聴覚刺激反応時間はステアリング操舵角の基本周波数標準偏差で推定可能なことが示された.また,聴覚刺激反応時間に基づく視覚刺激の色変化と,運転への不安感を感じるタイミングが合うと,聴覚刺激反応時間は運転に集中した場合の結果に近づくことが示された.}, pages = {75--84}, title = {音声操作中の警報音聴取に対する注意配分改善手法の検討}, volume = {53}, year = {2017}, yomi = {イトウ, カズヤ and タナカ, ケンジ} }