@article{oai:uec.repo.nii.ac.jp:00010279, author = {赤澤, 紀子 and Akazawa, Noriko and 赤池, 英夫 and Akaike, Hideo and 柴田, 雄登 and Shibata, Yuto and 山根, 一朗 and Yamane, Ichiro and 角田, 博保 and Kakuda, Hiroyasu and 中山, 泰一 and Nakayama, Yasuichi}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌 教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Oct}, note = {2022年度より,高等学校の「共通教科情報科」は,必履修科目の「情報I」と選択科目の「情報Ⅱ」が設置され,すべての高校生が,プログラミングなどを含む情報の科学的な理解を主とした「情報I」を履修することになる.また,2025年度入試から「情報I」が大学入学共通テストで出題されることが正式に決定された.これにより,各大学の個別入試においても入試科目に「情報」が設置される可能性が増してきた.大学入学試験として情報を出題するためには,大学など出題する側と,受験する高等学校側で,出題内容や範囲,用語などの共通な知識体系が必要となる.しかし現在はまだ,「情報科」の知識体系は明確に定められていない.そこで,本研究では,知識体系の明確化を目標として,「情報I」の教科書で用いられる用語から知識体系に関する考察を行う., Starting in 2022, the compulsory subject “Informatics I” and the elective subject “Informatics II” will be taught in high school. All high school students will take “Informatics I”, which focuses on the scientific understanding of information, including programming. In addition, it was formally decided that “Informatics I” will be a new subject on the Common Test for University Admissions. Even in the individual entrance examinations of each university, there is an increasing possibility that “Informatics” will appear as one of the entrance examination subjects. To introduce “Informatics” to university entrance exams, a common body of knowledge such as the content, scope, and conditions of the questions is required for both universities, which create the exam questions, and high schools, which take the exams. However, this body of knowledge is not clearly defined. Therefore, in this study, for the purpose of clarifying the body of knowledge, we investigate the terms used in textbooks for “Informatics I.”}, pages = {19--34}, title = {高等学校共通教科情報科の知識体系に関する一考察}, volume = {8}, year = {2022}, yomi = {アカザワ, ノリコ and アカイケ, ヒデオ and シバタ, ユウト and ヤマネ, イチロウ and カクダ, ヒロヤス and ナカヤマ, ヤスイチ} }